Okiem ekspertów

Soli do woli? Dlaczego ograniczyć sól w diecie dziecka i swojej?

Wyniki badań pokazują, że 90% małych dzieci w Polsce spożywa zbyt duże ilości soli, a swoje dzienne zapotrzebowanie na sód przekraczają dwukrotnie. Skąd sól w diecie dziecka w tak dużej ilości?

Skąd tyle soli w diecie dzieci?

Przede wszystkim rodzice często kierują się swoimi preferencjami smakowymi i  dosalają potrawy dla niemowląt i małych dzieci. A przecież nie rodzimy się z preferencją smaku słonego, gdyż akceptacja dla potraw słonych pojawia się dopiero około 6mż. To pokazuje, że rodzice mają realne szanse na ukształtowanie preferencji smakowych swoich dzieci w pierwszych miesiącach życia.

Sól dodana do potrawy to nie jedyne źródło sodu w naszej diecie.

Produkty takie jak pieczywo, ser żółte, wędliny, parówki, kiszonki , żywność typu fast food dostarcza sporą dawkę sodu do naszego menu.

Dlaczego powinniśmy schować solniczki?

  • przede wszystkim nadmiar soli obciąża nerki dziecka, które nie są jeszcze w pełni rozwinięte.
  • duża ilość sodu w diecie malucha to większe ryzyko nadciśnienia tętniczego w życiu dorosłym.
  • badania wskazują także na istnienie związku między występowaniem raka żołądka a nadwyżką soli w jadłospisie.
  • słona dieta niekorzystnie wpływa na rozwój układu kostnego dziecka – poprzez zwiększone wydalanie wapnia.

Nie zapominajmy również o tym, że  z malucha z upodobaniem do słonych potraw wyrośnie dorosły człowiek, który z dużym prawdopodobieństwem, nie będzie chciał rozstawać się z solniczką.

Ile zatem soli może znajdować się w menu naszej pociechy?

Sól w diecie dziecka należy ograniczyć do minimum. Niemowlę do 1 r.ż. nie powinno mieć dosalanego żadnego posiłku, a te w bogate w sód (parówki, wędliny, ser żółty, oliwki) należy maksymalnie ograniczyć. Lepiej zastąpić je innymi dodatkami do kanapek, np. pastą z awokado, czy ciecierzycy. Dzieci w wieku 1-3 lat nie powinny spożywać więcej niż 1,9 g soli dziennie – czyli ilości większej niż zawartej na czubku noża, a w wieku 4-6 lat nie więcej niż 3 g soli/dzień. Odpowiada to ilości soli zawartej w 1⁄2 łyżeczki do herbaty.

Pamiętajmy, żeby w obliczeniach uwzględniać nie tylko sól dodaną bezpośrednio podczas gotowania, ale również sód zawarty we wszystkim, co zjadamy.

Jeśli producent nie podał na opakowaniu zawartości soli, możemy w prosty sposób przeliczyć jej zawartość ze wzoru:

Ilość sodu w miligramach x 2,5 / 1000 = SÓL (w gramach)

A jeśli zastanawiacie się, w jaki sposób bezboleśnie ograniczyć dodatek soli do potraw śledźcie nasz profil, bo już wkrótce ciąg dalszy 🙂

wzór na sól

1 Komentarz

  1. Zamiast soli można używać więcej ziół, żeby wydobyć czy wzmocnić smak potraw. U mnie najczęściej to np. pietruszka, koperek, lubczyk, majeranek, bazylia, oregano, tymianek, imbir.
    Ograniczenie soli jest trudne, ale możliwe 😉 Ja lubiłam kiedyś dużo solić, przy maluchu i BLW zmieniłam podejście do żywienia i teraz solę mało. Po prostu z czasem się odzwyczaiłam.

Odpowiedz