Okiem ekspertów

Jak pomóc dziecku w ponownej readaptacji do przedszkola lub żłobka?

Powrót do przedszkola lub żłobka po dłuższym czasie nieobecności może być dla dziecka bardzo trudny. Często oznacza proces ponownej adaptacji do warunków i punktów dnia w placówce. Do readaptacji warto się przygotować i wiedzieć, jak pomóc dziecku w tym, by jak najszybciej odnalazło się po powrocie.

Dlaczego readaptacja jest taka ważna?

Pójście do nowej placówki to dla dziecka ogromne wyzwanie i nowość. Nie mówiąc już o rzeczywistości, jaka towarzyszy nam w ostatnich miesiącach – obostrzenia wymogły od nas zmian w codzienności, a codzienność dzieci, które przyzwyczaiły się do pobytu w przedszkolach musiała zostać ponownie przeorganizowana. Większość z nas nie lubi zmian i czuje się nimi przytłoczona. Wyobraźmy sobie, jak czuje się w takiej sytuacji dziecko, które jeszcze nie do końca rozumie, dlaczego takie zmiany muszą zachodzić. Kiedy zaczyna brakować znanych punktów, które tworzą stały rytm dnia, dziecko ma prawo poczuć się zagubione. Po takim czasie może być konieczna ponowna readaptacja do warunków panujących w placówce.

Od czego zależy, jak przebiega readaptacja?

Z całą pewnością ten proces ma bardzo indywidualny przebieg i u każdego dziecka będzie to wyglądać nieco inaczej. Bardzo ważne jest jednak podejście rodzica do takiej sytuacji. Maluch podczas kilkutygodniowej przerwy w uczęszczaniu do placówki może zwyczajnie zapomnieć, jak wygląda pobyt w przedszkolu czy żłobku. Warto porozmawiać i mu o tym przypomnieć. Szczególną uwagę w takiej rozmowie zwróćmy na to, co dziecku podobało się w chodzeniu do placówki. Czy jest coś za czym tęskni? Jakie były jego ulubione zabawki lub momenty dnia?

Powrót do rytmu w placówce

Jeśli obserwujemy, że dziecko mocno przeżywa powrót do placówki, warto uwzględnić rytm jej dnia również w domu. Powrót do codziennej rutyny przyjdzie wtedy o wiele łatwiej. Możemy np. dostosować pory posiłków, zabawy lub poobiedniego odpoczynku. Przypomnijmy sobie wraz z dzieckiem zabawy, które często miały miejsce w placówce, i wprowadźmy je w domu. Dzięki temu, że przypomnimy mu miłe chwile, jakie spędziło w placówce, poczuje ono większą ekscytację na myśl o powrocie, lub wręcz zatęskni za pobytem w niej.

Emocje – trzeba o nich rozmawiać

Jak w każdym innym aspekcie, tak i w tym nie wolno nam bagatelizować emocji dziecka – mogą one być bardzo różne i wszystkie są “na miejscu”. Trzeba również o nich rozmawiać i spróbować razem z dzieckiem zastanowić się, dlaczego je odczuwa i jak można sobie z tym poradzić. Dobrym pomysłem w tym wypadku będą bajki terapeutyczne – czyli rodzaj bajek skonstruowanych specjalnie w celu zrozumienia i próby znalezienia rozwiązania na dany problem. Dzięki bajkom terapeutycznym dziecko dystansuje się od swoich problemów i ogląda je z perspektywy innego bohatera. Oswaja się z tym, co on czuje i dostrzega, że nie jest samo z własnymi emocjami.

Narzędzia i techniki, które ułatwią readaptację

Jako rodzic, mamy do dyspozycji kilka rozwiązań, które ułatwią cały proces – nie tylko dziecku, ale również sobie.

  • Wspomniane wyżej bajki terapeutyczne – będą również stanowić dobry fundament do rozmowy z dzieckiem o tym, co czuje w odniesieniu do powrotu do placówki.
  • Aplikacja dla żłobków i przedszkoli – jeśli Twoja placówka z takiej korzysta, możesz poprosić wychowawców o wysłanie zdjęć lub dodatkowych powiadomień o tym, co dzieje się z Twoją pociechą w ciągu dnia. Dzięki temu jako rodzic będziesz spokojniejszy, co odczuje również Twoje dziecko.
  • Gry i zabawy z elementem pobytu w przedszkolu – pobyt i czynności związane z placówką warto przenieść na płaszczyznę zabawy. Tym bardziej, jeśli obserwujesz, że Twoje dziecko ma trudności z samą rozmową na ten temat. W tym wypadku “animowanie” problemu powinno pomóc.

Wspólny rytuał po powrocie z przedszkola

Ta technika pomoże pokazać dziecku, że po powrocie z placówki spędzi również fajnie czas z rodzicami – np. pogracie w grę planszową, poczytacie wspólnie bajki lub pójdziecie na spacer. Uważaj tylko, aby ten rytuał nie kojarzył się z nagrodą i nie używaj go w tej kategorii. Warto planować wspólnie różnego rodzaju aktywności – najlepiej w całkowicie niematerialnej formie, która wzmocni Wasze relacje.

Artykuł gościnnie napisała Izabela Witek:

Izabela Witek – twórczyni bajek terapeutycznych dla dzieci oraz organizatorka szkoleń dla wychowawców i rodziców. Doświadczenie związane z wiedzą pedagogiczną zdobywa jako Content Manager w LiveKid, firmie tworzącej aplikację mobilną do zarządzania żłobkiem lub przedszkolem. Razem z LiveKid organizuje również darmowe szkolenia pod hasłem Akademia LiveKid.

Odpowiedz